Over Brigitte

Sopraan Brigitte van Hagen is een sopraan met een grote liefde voor nieuwe klanken en combinaties. Sinds 2020 is ze creative director van House of Makers, een interdisciplinair gezelschap.

From the sun’s perspective, de laatste voorstelling van House of Makers, ging in 2021 tijdens het Grachtenfestival Amsterdam in première. In het seizoen 2021-2022 zal deze voorstelling nog op verschillende plekken te zien zijn. Met From the sun’s perspective omarmen we tevens een doof en slechthorend publiek. Muziek wordt een ervaring voor alle zintuigen.

Voor het Grachtenfestival Amsterdam 2020 deelde Brigitte de artistieke leiding met Peter Leung en Fabienne Vegt voor WITHIN TIME, een muzikale dansvoorstelling van jonge makers over abrupt verbroken beloftes. Over de situatie in de wereld waar we allemaal in leven.

Theaterkrant, Margriet Prinssen: [...]" In de voorstelling worden diverse emoties tijdens de periode van lockdown aan elkaar verbonden, vertrekkend vanuit Monteverdi’s Lamento della Ninfa waarin een jonge vrouw zingt over het diepe verdriet dat zij voelt als haar geliefde haar in de steek heeft gelaten. Prachtig gezongen door Brigitte van Hagen, begeleid voor basgitaar, een onconventionele keuze. Een voor een vallen de andere musici in. Ze bewegen mee met de muziek: de pianist legt verdrietig zijn hoofd op de piano, de violiste vleit zich neer op de marmeren vloer, er is een voortdurend bewegen. Een theatraal element vormen de witte elastieken die overal verspreid over de vloer liggen en in de loop van de voorstelling eerst worden vastgemaakt aan de zuilen, waardoor een web ontstaat. Een lijnenspel waarin grenzen en beperkingen worden aangegeven maar ook nieuwe mogelijkheden tot verbinding. Mooie vormen levert het op."

Brigitte onderzoekt de nieuwe elementen in de muziek, gaat samen met componisten op zoek naar grenzen en durft deze over te gaan. Zo ontstaan er spannende samenwerkingen met toonaangevende kunstenaars als Daan Roosegaarde, voor wie ze de Smog Toren in Rotterdam spectaculair opende; Merlijn Twaalfhoven en Ethiopische zangeres Minyeshu, met wie ze verschillende culturen bij elkaar bracht, onder andere op het Cultuur Forum in Brussel en op een bijzondere samenkomst ter ere van de Synode van Dordrecht in aanwezigheid van Zijne Koninklijke Hoogheid Willem Alexander.
Tijdens de lockdowns in 2020 heeft Brigitte in samenwerking met o.a. Noralie, House of Makers en veejays.com het VR immersieve dansproject Narcissus & Echo gerealiseerd.

Met Children of the Light en Sebastian Robert ontwikkelde ze een muziekstuk bij de licht-installatie Warping Halos voor het eerste gepresenteerd tijdens de STRP Biënnale. In 2019 deden ze de performance 14 keer in de waanzinnige ruimte van de Gashouder op het Westergasterrein in Amsterdam in samenwerking met Fedde ten Berge en in 2021 in TivoliVredenburg.

Met A Band called Leo wordt de afstand verkleind tussen artiest en publiek. Het publiek voelt zich een prettige manier uitgedaagd. Het instrumentarium maakt de voorstelling verrassend: tapdans, basgitaar, piano en sopraan. 

Opera-ervaring deed Brigitte al vroeg op in De Kleine Prins van H. Boerema naar het gelijknamige boek van Antoine de Saint-Exupéry. Tevens zong ze de rol van Susanna in Le Nozze di Figaro van W.A. Mozart o.l.v. T. Lehmann. Ze zong in de mini-opera ‘A Postcard from Aleppo’ van Merlijn Twaalfhoven en Abdelkader Benali met verschillende gevluchte musici uit Syrië. In 2019 was ze te horen in de opera VROUWENSTEMMEN van Meric Artac in een regie van Lisenka Heijboer Castañon tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam.
Het najaar van 2021 staat in het teken van The Arrival of Mr. Z. een nieuwe opera van Meriç Artaç. Brigitte neemt de rol van de melancholische Gece op zich.

Brigitte werkte mee aan radio en tv-programma’s, onder andere Opium op 4, Kunststof op Radio 1, de kerstuitzending van de KRO en Podium Witteman.

Naast opera heeft zij een grote liefde voor oude muziek. Al eerder zong ze tijdens het Frans Hals Festival en het Festival Oude Muziek te Utrecht, veelal samen met Mike Fentross.

Sinds 2017 werkt ze samen met de pianiste Raluca Sabau, ze hebben elkaar gevonden in bijzondere cycli, ze zoeken altijd naar een goede combinatie tussen bekend en onbekend repertoire. In hun recitals is er altijd een informele sfeer. Ze betrekken het publiek bij de betekenis van de muziek en de wereld achter het geschreven lied. 

**** NRC: "De sopraan Brigitte van Hagen vulde Henk Neven perfect aan. In haar intiem gezongen woorden speelde ze subtiel met kleine klankverschuivingen of juist het even uitstellen van een (mede)klinker. Vlinderlicht bedwong ze met groot raffinement de hoge registers"

In december 2015 reisde ze naar de Filipijnen alwaar ze zowel met pianist Jourdann Petalver als het Philippine Philharmonic Orchestra een zestal concerten heeft gegeven. Sindsdien is ze een graaggeziene gast en gaat ze ieder jaar terug om een aantal concerten te geven.

Brigitte was in vele oratoria te horen als soliste. Onder andere de Matthäus en Johannes Passion van J.S. Bach, het Requiem en de Mis in c van W.A. Mozart en die Jahreszeiten van J. Haydn.

Ze haalde in 2013 haar masterdiploma aan het Conservatorium van Rotterdam.

Ze studeerde bij Roberta Alexander en Jard van Nes. Momenteel wordt Brigitte gecoacht door Hanneke de Wit en Nelly Miricioiu. Ze nam deel aan masterclasses van o.a. Barbara Bonney, Barbara Hannigan en Michael Chance.

 

foto: Co Broerse

IMG_7618_3567x2608_acf_cropped_3567x2608_acf_cropped